Plan porodu - czyli co i jak bym chciała a jakie są realia

 
     Przy Lusi w ciąży snułam wielkie plany. Być może dlatego, że była to pierwsza ciąża, długo wyczekiwana. W każdym razie przez to wieczne leżenie w szpitalu nie było czasu myśleć jak chce by wyglądał mój poród, chciałam po prostu donosić, urodzić zdrowe dziecko i jedyny warunek, aby mąż mógł być przy mnie podczas porodu. Szpital niby wybrany, a urodziłam gdzie indziej. Poród ani dobry, ani zły takie mieszane mam uczucia teraz z biegiem czasu. Ponieważ w tej ciąży jednak jest inaczej postanowiłam zrobić sobie taki plan porodu. Być może jest to spowodowane doświadczeniem, że z takim planem będzie mi łatwiej z wieloma sprawami. Co bowiem daje nam taki plan porodu:

  • wiesz czego mniej więcej możesz się spodziewać
  • wiesz co po kolei następuje (Wiadomo nie idealnie, ale jakiś zarys jest)
  • wiesz czego oczekujesz podczas porodu
  • wiesz gdzie i jak chcesz rodzić (choć wiadomo zmiany mogą się zdarzyć)
  • masz pewne założenia jak karmić
  • czy chcesz mieć kogoś przy sobie podczas porodu
  • jak to zaplanować czasowo, aby nie jechać za szybko, ani za późno do szpitala
  • jak zachować się w pewnych sytuacjach
  • jakie masz prawa jako kobieta rodząca
  • czego możesz wymagać od położnych
  • jak powinna wyglądać opieka noworodka
To tak w skrócie po co nam ten plan i co on nam daje. Daje też poczucie pewnego bezpieczeństwa, przepracowania porodu. Jak wiadomo poród to jedna wielka niewiadoma, jedziesz rodzić z myślą, że to już, że urodzisz sama itp. A tu jednak jeszcze , skurcze za słabe, jednak cesarka bo za duże dziecko itp. Tak się zdarza i trzeba o tym wiedzieć. Ja przy Lusi miałam mieć cesarkę, wpisaną w kartę ciąży. Wszystko niby zaplanowane, pewne. Jednak lekarz na izbie przyjęć nie przewidział jednego, że mój poród bardzo szybko postępuje i gdy się zorientowali, szansy na cesarkę już nie było i Lusia musiała urodzić się naturalnie co ani dla mnie, ani dla niej zbyt dobrze się nie skończyło. Teraz już będę uparta i wiem, że od przyjęcia mają robić co należy, bo drugi raz nie chce cierpieć.

Teraz jak taki plan wykonać. O dziwo jest to banalne. Choć dla mnie osoby, która często robi wiele rzeczy z marszu, spontanicznie planowanie nie zawsze jest takie łatwe jakby się wydawało. 
Zacznijmy od tego by taki plan porodu wziąć ze sobą na porodówkę i przedstawić go grzecznie pani położnej, która z nami będzie rodziła. Jeśli macie wykupioną to z tą swoją wcześniej warto go przestudiować. Plan porodu to taka kartka z notatnika trochę. Ważne, aby na górze napisać formułkę sugerującą dlaczego nam zależy na tym planie, jak się nazywamy i nazwisko lekarza, który prowadzi ciążę. Poniżej przykład:
Szanowni Państwo,
wybrałam ten szpital, ufając, że będę tu miała dobrą opiekę. Chciałabym jednak przedstawić Państwu moje oczekiwania i będę wdzięczna, jeśli zostaną one wzięte pod uwagę. Gdy któreś punkty nie mogą zostać zrealizowane, proszę o informację i rozmowę na ten temat. Mam na dobrą współpracę, za co z góry dziękuję
Nazywam się............................................................................
Moją ciążę prowadził.......................................................................

Krótko, zwięźle i na temat :) Informujecie grzecznie, ale stanowczo czego oczekujecie od szpitala. Można sobie opuścić tą formułkę i na górze napisać Plan porodu, imię i nazwisko swoje i dane lekarza prowadzącego ciążę, jednak czasem podczas porodu nie jesteśmy w pełni świadome co mówimy i robimy i możemy ulec położnej, a tak czarno na białym napisane.

Teraz kilka punktów które powinny zostać zawarte w planie porodu.

1.Osoby obecne podczas mojego porodu
  • zamierzam rodzić sama, bez bliskiej osoby
  • przy porodzie będzie towarzyszył mi mąż/partner lub ktoś inny
  • przy porodzie będzie towarzyszyła mi doula
  • chce aby obecny był partner i doula
  • wyrażam zgodę na obecność studentów
  • nie wyrażam zgody na obecność studentów
  • chce, aby w miarę możliwości opiekowała się mną jedna położna od początku do końca
2.Sala porodowa
  • chciałabym rodzić w sali jednoosobowej
  • mogę rodzić w sali wieloosobowej
  • chciałabym, mieć blisko dostęp do prysznica/wanny
  • chce mieć dostęp do sprzętów ułatwiających poród: piłki, worki sako, drabinki, stołek porodowy
  • chciałabym mieć możliwość słuchania muzyki 
  • chciałabym, aby sala była przyciemniona, by światło mnie nie raziło i panowała cisza
  • chciałabym rodzić w swojej koszuli
  • chciałabym rodzić w koszuli szpitalnej
3. Przygotowanie do porodu
  • proszę nie wykonywać u mnie zabiegu golenia krocza lub lewatywy
  • chciałabym mieć wykonaną lewatywę przed porodem
  • kroczę ogolę sama
  • wyrażam zgodę na założenie wenflonu już na izbie przyjęć
  • nie wyrażam zgody na założenie wenflonu bez konieczności podawania leków
4.Wywoływanie porodu
  • zgadzam się na podanie oksytocyny, przebicie pęcherza i innych metod wywołujących poród, gdy moja sytuacja będzie tego wymagała
  • proszę nie przerywać błon płodowych w sposób zabiegowy, chyba, że sytuacja tego wymaga
  • zależy mi na tym, aby bez konieczności nie podawano mi oksytocyny
  • nie wyrażam zgody na masaż szyjki macicy
5.Pierwszy okres porodu
  • chcę być informowana o postępie porodu
  • chciałabym móc się swobodnie poruszać, korzystać z toalety, wanny/prysznica
  • chciałabym, aby ograniczyć badania dopochwowe do minimum
  • chciałabym pić wodę w trakcie porodu
  • chcę mieć możliwość wyboru pozycji i zmieniana jej
  • preferuję pozycję leżącą, nie chcę rodzić aktywnie
  • wolałabym, aby czynność dziecka sercową sprawdzano co jakiś czas, a nie stale
  • zgadzam się na monitorowanie stałe KTG
6.Drugi okres porodu
  • chciałabym urodzić na fotelu/łóżku porodowym
  • chciałabym mieć możliwość wyboru pozycji 
  • chciałabym mieć możliwość urodzenia na podłodze/materacu
  • chciałabym, aby położna mówiła mi kiedy jaka pozycja najlepsza
  • chciałabym przeć zgodnie z instynktem
  • chciałabym ochronić krocze
  • chciałabym mieć nacięcie w razie konieczności
  • nie wyrażam zgody na wyciskanie dziecka z brzucha (chwyt Kristlellera)
  • proszę o przygaszenie światła jeśli to możliwe w chwili narodzin maluszka
7.Łagodzenie bólu
  • nie wyrażam zgody na podanie dolarganu/petydyny ani innych środków
  • wyrażam zgodę na podanie środków farmakologicznych
  • chciałabym korzystać z innych form łagodzenia bólu niż farmakologiczne np. masaż, pysznic
  • chciałabym korzystać z gazu rozweselającego
  • zależy mi na otrzymaniu znieczulenia zewnątrzoponowego
  • w przypadku podania znieczulenia zewnątrzoponowego chciałabym mieć możliwość poruszania się
  • nie chcę mieć znieczulenia zewnątrzoponowego
  • proszę o znieczulenie miejscowe podczas szycia krocza
8.Po porodzie
  • chciałabym, aby pępowinę przecięła osoba towarzysząca
  • proszę, aby pępowinę przecięła położna
  • proszę, aby przecięcie pępowiny nastąpiło dopiero, gdy przestanie ona tętnić
  • chcę zdeponować krew pępowinową do banku krwi
  • proszę zważyć i zmierzyć moje dziecko dopiero po kontakcie skóra do skóry
  • chciałabym od razu po porodzie dowiedzieć się ile mierzy i waży dziecko
  • proszę, aby nie kąpać dziecka, tylko osuszone i okryte pieluszkami
  • proszę, aby ocena w skali Apgar odbyła się na moim brzuchu jeśli nie ma przeciwwskazań
  • bardzo zależy mi, aby dziecko było w kontakcie "skóra do skóry" przez dwie godziny
  • nie zależy mi na kontakcie "skóra do skóry"
  • w razie konieczności cesarki proszę o umożliwienie mi kontaktu z dzieckiem
  • proszę ubrać dziecko w moje ubranka
9.Karmienie dziecka
  • zamierzam karmić piersią i chciałabym nakarmić moje dziecko od razu po porodzie
  • proszę nie dokarmiać mojego dziecka ani glukozą ani mlekiem modyfikowanym bez uzgodnienia tego ze mną
  • chciałabym mieć możliwość rozmowy z położną laktacyjną
  • nie planuje karmić piersią, proszę o uszanowanie mojej decyzji 
10. Na oddziale położniczym
  • chciałabym, aby moje dziecko przebywało cały czas ze mną na sali
  • chciałabym, aby dziecko było zabierane na noc, jeśli o to poproszę, bo nie będę czuła się na siłach, by się nim zająć
  • proszę, aby dziecko nie było zabierane na noc, bez mojej zgody
  • proszę o pokazanie mi jak przewijać i pielęgnować maluszka
  • jestem doświadczoną mamą i sama chce przewijać i kąpać maluszka
  • chciałabym, aby szczepienia, pielęgnacja odbywała się pod moją obecnością
  • jeśli ja i dziecko czujemy się dobrze, chciałabym jak najszybciej wrócić z maluszkiem do domu
  • chcę otrzymać wszystkie możliwe gratisy, przeznaczone dla młodej mamy i maluszka
  • nie chcę żadnych gratisów i ulotek

Komentarze

  1. Robiłam sobie taki plan porodu, jednak nie był raczej po mojej myśli.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. o widzisz, no mi w 1 ciąży nic z planów nie wyszło, choć nie były spisane, to może teraz w drugiej choć trochę się uda :)

      Usuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Podobał Ci się wpis? To super! Pozostaw po sobie ślad, aby zmotywować mnie do dalszego pisania :)