Nauka zwierząt w duchu Montessori

  


  Montessori ostatnio jest jedną z najbardziej popularnych metod. Dorośli czerpią z niej pewne walory i wykorzystują na własne potrzeby w edukacji swoich dzieci. Jest to bardzo fajne, że rodzice starają się uczyć i wychowywać swoje dzieci mądrze.  Ja sama częściowo korzystam z owej metody. Choć lubię też inne, ale o tym innym razem.

    Mikołaj ma już 15 miesięcy, więc chętnie powtarza różne zachowania, słowa czy dźwięki. w ten sposób uczy się świata. Postanowiłam więc podchwycić ten etap i wprowadzić naukę o zwierzętach. Wykorzystałam w tym celu grę " Pierwsza gra - Miau! Hau! Kwa!" od Wydawnictwa Egmont. Autor gry przedstawia nam dwa warianty grania z dzieckiem. Oba polegają na spostrzegawczości, rozpoznawaniu zwierząt i umiejętnym wydawaniu ich dźwięków. Oczywiście jak wiecie, my uwielbiamy gry, ale uwielbiamy je też modyfikować na pomoce edukacyjne. Tak samo jest w  tym przypadku. 


    W internetach aż huczy od pomocy Montessori, niestety są często one bardzo drogie. Tutaj mamy świetną grę i nie jest droga. Gra składa się z żetonów z ilustracjami zwierząt. Nie są to jednak obrazki niczym z bajek, tylko bardzo realistyczne. Dodatkowo zestaw zawiera dużą, drewnianą figurkę pingwina. Niby nie wiele, a daje wiele możliwości. Poniżej opisze warianty na zajęcia edukacyjne z udziałem owej gry:

1. KALAMBURY

Wrzucamy żetony do jakiegoś worka (nie może być przezroczysty). Teraz dziecko losuje jeden żeton i próbuje przedstawić zwierzę za pomocą gestów lub dźwięku 

2. NAŚLADOWANIE

Losujemy żeton i kładziemy go na środku pozostali gracze muszą jak najszybciej wydać dźwięk, jaki wydaje to zwierzę. Wygrywa osoba, która jako pierwsza poprawnie naśladowała zwierzę.

3. SEGREGOWANIE

Rozkładamy wszystkie żetony i dzielimy je na płazy, ptaki, ssaki. Można też segregować ze względu na miejsce zamieszkania.


4. TO CO WIDZĘ...

Rozkładamy wszystkie żetony, teraz jeden a graczy zaczyna opisywać zwierzę, nie podając jego nazwy, ani nie wydając jego odgłosu. Pozostali gracze zgadują o jakim zwierzęciu mówi dana osoba i wskazują odpowiadający mu żeton. Wygrywa 1 osoba, która poprawnie wybierze zwierzę.

5. GDZIE MIESZKAM?

Każdy z graczy losuje 3/5 zwierząt teraz musi narysować na kartce miejsce gdzie one mieszkają i położyć żeton na kartce, w odpowiednim miejscu. Wygrywa osoba, która najlepiej odgadnie miejsce zamieszkania wszystkich zwierzaków.

6. POLICZ

Rozsypujemy zwierzaki, robimy tak aby kilka się powtarzało. Teraz jedna osoba mówi zwierzę, a reszta stara się podać liczbę w jakiej ilości znajdują się zwierzęta na żetonach. Osoba mówiąca zwierzę, nie bierze udziału w liczeniu. Wygrywa osoba, która poda najbliższą liczbę pasującą do wyniku. 



Komentarze