Jem bo muszę, czy jem bo chcę?

Znalezione obrazy dla zapytania jedzenie to złoZ prawej i lewej trafiają do nas co rusz zdjęcia i artykuły o jedzeniu. Jakie to ono zdrowe powinno być, jak trzeba jeść, że trzeba dbać o linie bo nie daj Bóg 2kg więcej na wadze i zgon. Powiem Wam miałam takie myślenie jak byłam nastką. Liczyłam kalorie, dobierałam jedzenie tak,aby zawsze być super szczupła. Na szczęście oleju do głowy sobie dolałam i zmądrzałam. Najpierw warto sobie odpowiedzieć na pytanie czy jesz bo musisz czy jesz bo chcesz? W tym pytaniu jest wszystko. 


Na różnych forach mamowych i nie tylko co rusz temat o eko żywności dla nich i dzieci. Jak tylko jakaś matka próbuje się wychylić z mody matek eko typu "Wczoraj byłam z dzieckiem w mcdonaldzie" albo "dziecko jadło parówkę" od razu następuje na nią hejt. Takie cuda i dziwy są i będą. Moda jest na eko i wszyscy mają być eko. Przerażające... Ostatnio będąc na wyjeździe koło Koniakowa byliśmy zwiedzać starą chatę. Pan przewodnik złoty chłop, opowiadał swoje dzieciństwo w tej owej chacie. Jedno bardzo mi utkwiło. 

Znalezione obrazy dla zapytania jedzenie to zło

"Czasy kiedy w sklepach nic nie było, a na święta szynkę konserwową w trójkątnej puszce się dostawało. Była ona niczym złoto i larytas. Po otwarciu ten smak i zapach był wspaniały i każdy się zajadał jakby jadł najdroższą z możliwych potraw. Teraz kiedy w sklepach jest już wszystko dostępne od ręki z moją Babcią nakupili my różnych szynek konserwowych. Jednak żadna nie miała smaka tam tej. Zapytałem więc Babci czemu tak się stało, a ona odpowiedziała "Bo wam się w dupach poprzewracało" 

I ja Wam powiem coś w tym jest. Ja rozumiem, że trzeba jeść warzywa, owoce, ryby i mięso. Że warto gotować dania. Jednak nikt z Was nie umrze jak raz na jakiś czas zje frytki. Frytka to ziemniak, nie musi być też smażona może być pieczona w piekarniku. Nic się nie stanie jak dasz dziecku czekoladę. Zróbmy test. Niech każdy z Was zamknie oczy, przypomni sobie jak był dzieckiem. Przypomni sobie co najbardziej lubiło jeść. Obstawiam naleśniki, andruty, lody i czekoladę :D
A teraz idźmy dalej. Będąc już dorosłym ludziem jak w pracy masz doła lub jako kobieta te dni to sięgasz po coś słodkiego i żyjesz prawda? Nie jesz w tonach, ale skubniesz kawałek czekolady, batona. Raczej wątpie, że mając zły dzień i ogromnego doła sięgasz po jogurt. (Jeśli tak robisz to wielki szacun.) To czemu kiedy dziecko ma gorszy dzień, jest smutne lub w drugą stronę jest szczęśliwe marzy o kawałku czekolady ty mówisz, że to złooo. Czemu Tobie wolno czasem zgrzeszyć, a dziecku nie pozwalasz. Muszę Was zmartwić potem dziecko idąc na urodziny widzą tam frytki, słodycze które w domu są zakazane rzuci się na nie jak lew na swoją ofiarę. To będzie dużooo gorsze. Mało tego ja wiem, że trzeba budować zdrowe nawyki, ale zdrowy nawyk jedzenia owoców warzywa nie oznacza terroru jedzenia.

Znalezione obrazy dla zapytania jedzenie to zło 

Nauczmy się, że jedzenie ma być przyjemnością. Ma to smakować. Jedzenie bowiem to nie tylko zaspokajanie potrzeby głodu, gdyby tak było to nikt z Was nie łaziłby do restauracji po coś pysznego. Ludzie jak i zwierzęta muszą jeść by przetrwać. Jednak to co odróżnia nas od zwierząt, że my jemy też dlatego, że lubimy i daje nam to przyjemność. Nie odbierajmy więc przyjemności dzieciom. Dajmy im troche smaków dzieciństwa. Parówka, płatki z mlekiem, kanapka z nuttelą to na prawdę nie musi być super często, ale aby było. Posiłek również warto wzbogacać ok może być zdrowy, ale błagam Was niech będzie smaczny, a nie tylko eko. Ostatnio zapytałam jedną znajomą zawzięta ekolożka czy lubi jeść swój obiad. Odpowiedziała, że zależy, bo czasem nie smakuje, ale wie że zdrowe. Uczymy więc takim postępowaniem, że jedzenie to tylko jedzenie, a szkoda. Potem się dziwić że dziecku posiłek kojarzy się z przymusem. Ja sama mam wspomnienie znienawidzonej zupy mlecznej jak nad nią ślęczałam i płakałam, że musze ją zjeść. Brry, aż ciarki mi przeszły. Dlatego moje dzieci prócz zdrowych posiłków posmakują też tych nie eko. Nie czuje się złą mamą, bo kim ja jestem aby samemu się łasić , a dzieci karcić i odbierać przyjemność z jedzenia, Jedzmy bo chemy, a nie że musimy :) Poniżej znalezione w sieci może to Wam pomoże podjąć decyzje jak należy jeść :)

Zdjęcie użytkownika Kamila Smółkowska Bernaś.

Znalezione obrazy dla zapytania jedzenie

Komentarze