Dobra zabawa dla niemowlaka 0-3 miesiące

A no pierwsze zabawy będą dla najmłodszych, świeżo urodzonych. Bo czemuż to mają być pokrzywdzone i tylko leżeć i w sufit się patrzeć mają bez celu, na kontemplacje jeszcze czas mają.

MATEMATYKA- zapamiętywanie wzorów i liczenie oraz zbiory.


  1. "ŚWIATEŁKO"
 Potrzebne:
-latarka (działająca)
-ściana, sufit
-półmrok, żeby było widać światełko.

Przebieg:
Dzidziuś sobie leży wypoczęty i zadowolony, a my mu wyświetlamy na ścianie lub suficie, aby widział światełko latarki. Świecimy tak około 1 minuty. Potem wyłączamy latarkę. Po chwili znów zapalamy, ale teraz mrugamy. Czyli zapalamy pokazujemy światełko (liczymy w myślach do 5) i gasimy (liczymy do 5) zapalamy znów i gasimy. Przerwa i teraz 3 mrugnięcia, potem 4 aż dojdziemy do 5. Potem skracamy czas (liczymy do 2) i mrugamy więcej razy. Warto bawić się tak dwa razy dziennie po 5 minut. Po tygodniu wydłużamy czas do 10 mrugnięć. 

Co daje? :
stymuluje dziecko pod względem zdolności liczenia i zapamiętania wzoru. Dziecko będzie widziało, kiedy spodziewać się światełka, ile będzie światełek.

       2. "CO WIDZĘ?"

Potrzebne:
-obrazki czarno-białe
-obrazki czarno-biało-czerwone
-obrazki czarno-biało-żółte
-obrazki czarno-biało-żółto-czerwone

Przebieg:
Drukujemy kolorowanki i kolorujemy, lub pobieramy gotowe obrazki w wyżej wymienionej kolorystyce. Bo dziecko na początku nie widzi innych kolorów. Oblepiamy całe mieszkanie w tych obrazkach. Przyczepiamy na lodówkę, na ścianę, szafę, drzwi, wszędzie gdzie się da. Teraz robimy spacer z maluszkiem i pokazujemy na obrazek i nazywamy np.
 - SMOCZEK

WAŻNE!!! Zaczynamy od prostych obrazków w 2 kolorach, potem z czasem zwiększamy liczbę kolorów i trudność obrazka. Można też zakupić gotowe książeczki lub karty tekturowe. Ostatnio w Biedronce były po 3zł taka książka. 

Co daje? :
stymuluje wzrok, pomaga kojarzyć obraz z nazwą, pomaga dziecku oswoić się z otoczeniem. 

            3. "BAŃKI"
Potrzebne:
-płyn do baniek
-patyczek potrzebny do ich puszczania

Przebieg:
Kładziemy Maluszka na kocyku na plecach. Puszczamy nad nim bańki, różnej wielkości. Jak na niego jakaś spadnie to się wzdrygnie, te które będą co raz bliżej oczek, będzie chciał złapać.

Co daje?:
Ćwiczenie reakcji na bodziec, Obserwowanie i śledzenie, zabawę :)

           4. "TANY, TANY"
Potrzebne:
-płyta z muzyką (nie musi być klasyczna lub relaksacyjna)
-coś do odtworzenia płyty

Przebieg:
Włączamy muzykę, byle nie za głośno. Dzieci mają wyostrzony słuch. Bierzemy Malca na ręce i tańczymy z nim delikatnie po pokoju, mocno go tuląc. Można od czasu do czasu zmienić położenie z jednego ramienia na drugie. Delikatnie obracamy się w koło. 

Co daje?:
Maluszek słucha muzyki, ćwiczy słuch, relaksuje się, spędza czas z mamą/tatą, czuje bliskość, poczucie bezpieczeństwa. Zmiany ułożenia także pomagają się rozwijać, pobudzają obie strony po równo.

           5. "A kuku"
Potrzebne:
-pielucha tetrowa/flanelowa lub kocyk
-przedmiot w kolorach widocznych dla Malucha

Przebieg:
Kładziemy Maluszka na brzuszku, przed nim przedmiot i namawiam go do podniesienia główki do góry. Kiedy patrzy na przedmiot zasłaniamy mu pieluszką i mówimy "Nie ma" po chwili odkrywamy i mówimy "Jest". Tą samą zabawę można wykorzystać przy patrzeniu np. mamy na Malca i zasłania się rączkami, aby nie widział jej twarzy "Nie ma mamy" i odkrywa ręce "Jest mama" i się pięknie uśmiechnąć do dziecka

Co daje:
ćwiczy podnoszenie główki, uczy się, że jak coś zasłonięte to się pojawia z powrotem, Kojarzy głos mamy z osobą, ćwiczy mięśnie brzuszka. 

       6. "GŁUPIUTKIE MINKI"

Potrzebne:
-dziecko i osoba

Przebieg:
 Dziecko kładziemy przed sobą na plecach. Można też podczas przewijania, kąpania. Stroimy do Malucha śmieszne miny po każdej minie uśmiechamy się, żeby dziecku kojarzyła się pozytywnie minka, bo tak będzie brak reakcji. 

Co daje?:
Dziecko obserwuje mimikę twarzy, kojarzy pozytywne miny do niego, samo próbuje naśladować i ćwiczyć minki, ćwiczy mimikę twarzy.

Komentarze